Grenzen verleggen...

19 mei 2016 - Drachten, Nederland

Wat is dat toch in een mens..? Wat is dat toch in mij..?

Het is een natuurlijk iets dat de meesten van ons emotioneel , intellectueel en spiritueel willen groeien, willen ontdekken, hun grenzen willen verleggen..

Dat kan op vele manieren, ieder op zn eigen manier. Niets is fout, alles is goed.Alles op je eigen (wijze ) manier.

Ik ben altijd al een nieuwsgierig persoontje geweest, op zoek naar uitdagingen en nieuwe dingen. Heb tijden in mn leven gekend dat ik minder lef had en meer angst kende..Dat heb ik de laatste jaren ruimschoots ingehaald.

Ik dacht al heel wat te hebben overwonnen, totdat ik met paragliding begon...Heel bijzonder is het dat ik juist in deze sport veel mensen tegenkom met hoogtevrees, luchtziekte of controledrang..

Ook ik kom hierin heel erg veel tegen.Voor mij is het hard werken om me over te geven aan een onnatuurlijk iets wat vliegen natuurlijk is.Om volledig op mijn vliegervaring , inschattingen en het scherm te kunnen vertrouwen. Paragliden is vooral een mentaal zware inspanning ervaar ik..Grenzen verleggen, angsten overwinnen en zenuwen omzetten in focus,mentale kracht en concentratie..Stapje voor stapje voel ik me vrijer en relaxter worden in deze sport, ik heb te maken met fenomenen als meteorologie en aerodynamica waar ik eigenlijk niets aan vind. . Veel beoefenaars hebben een ict of technische achtergrond...WAT DOE IK HIER ALS EENLING UIT DE SOFT SECTOR ???

Het woord therapie is deze week al bij velen gevallen..Net zoals honden en paarden je kunnen spiegelen, spiegelt je glider jou óók..Nooit bij nagedacht, maar wel leuk om te ontdekken. Subtiliteit is erg belangrijk, anders wordt je hard afgestraft met wilde schermbewegingen. Ook te traag werkt niet, dan bereik je je doel niet...Heldhaftigheid leidt tot brokken en angst tot ongelukken..Overschatting van jezelf tot spannende momenten en onderschatting brengt je niet hoger in de lucht..

Het is voor mij de eerste sport waar ik zo`n moeite voor moet doen om het gevoel te krijgen dat ik het een beetje kan zonder al te veel stress en moeite..Ik heb al een paar keer op t punt gestaan om hiermee te stoppen, maar voel elke keer de drive weer om door te gaan...Ik ben een terrier, geef niet op...wat doet n mens zich aan....hou vast aan de mooie vluchtjes..! Ontdekken,groeien, ontwikkelen..grenzen verleggen is gewoon leuk !

Frustraties en angsten overwinnen,maar dan wordt je ook beloond! Het is heel bijzonder om te zweven, de bergen van boven te zien, de dorpjes als miniaturen te zien met de wegen en rivier slingerend door het dal..De geluiden die wegvallen, de stilte kan hard zijn...Af en toe een flapperend scherm, een adrenalinestootje, wind om je wangen..Volledig op jezelf teruggeworpen worden..

De natuur is mooi, wolken veranderen continu en de bergen zijn groots..Gaelic is bij me..

Het vliegen brengt me op een bijzondere plek.De lucht is een dimensie die ik tijdens het paragliden ultiem ervaar als de ruimte waarin de grootsheid en betrekkelijkheid van het leven duidelijk wordt..Hemel en aarde..Leven en dood..Zittend in mn harnas en slechts gedragen door lijnen onder een vleugel.Wonderlijk....Ruimte...Vrijheid..

1. OzzieJohn:
    19 mei 2016
    Wat heerlijk om te lezen de vrijheid, de verbinding en de concentratie om weer veilig aan de grond te komen, alles van boven af te kunnen bekijken is op jouw lijf geschreven.
    Met Gaelic als een wakende engel over je schouder meekijkend deze keer niet mee op je vrijheidstrip naar de wolken, thanks voor sharing, X