el café es bueno en Sevilla

23 december 2015 - Sevilla, Spanje

Naar Sevilla..met kerst een paar dagen in Sevilla zijn..hoe mooi klinkt dat..!
Ik voel me een bevoorrecht mens omdat ik voor een weekje kan komen logeren in de bunker van Emiel.Want dat is het een beetje, een kil huis met amper ramen, doodstil en koude vloeren.Geen schemerlampen, geen medebewoners tijdens de feestdagen .
Maar wel in n prachtig straatje in de oude binnenstad, met een balconnetje dat uitkijkt op n schitterende binnenplaats van n hotel.Met bijna  in de achtertuin de prachtige kathedraal.
Emiel studeert hier een half jaar en ik schuif graag een weekje in !
Een bijzonder trage reis hadden we.Wij waren goed op tijd ! Maar toen het vliegtuig wilde opstijgen klonk er een akelig gereutel van iets wat `t niet goed doet...2e poging gaf hetzelfde dreigende en falende geluid...hij kreeg `m niet omhoog !
Mn onderbuikgevoel klopte..er was iets heel erg mis..dit werd `m niet..
Na ruim 2 uur wachten in een afgesloten low budget vliegtuig met stressende Spanjaarden,zonder verstrekkingen ,veel WC gangers, met zwetende lijven,zonder frisse lucht, werden we overgegoten in een ander toestel.Het was één dikke,vloeiende beweging van passagiers en bagage uit `t brakke toestel richting andere gate..waar we opnieuw op n kluitje stonden te wachten om te boarden..,..Het was niet veilig bevonden..Oeps, ontkomen aan een ramp?
Het was `n teken ..wet van Murphey..

We hadden een goede vlucht,maar tijdens de landing ontplofte m`n waterfles in Emiel z`n rugzak..waar z`n laptop inzat...Shit ! Hij in de stress, alle informatie van zn opleiding stond erop..en het water droop eruit..dat kon dr ook nog wel bij..
We kwamen laat in Sevilla aan, Eettentjes waren al dicht.Rond 23 uur draaide Emiel de deur van z`n appartement open en konden we eindelijk een biertje pakken.
De dagen erna werd er veel geslenterd, genoten en verwonderd.

Sevilla is mooi...het is een aaneenschakeling van oogstrelende mozaieken en keramiek op de huizen. Tapasbars, parken, framenco,kastelen, koetsjes,sinaasappelboompjes,torens, bankjes.

Het stikt hier van de kerken, het is über-katholiek en het bladgoud in de kerken spat je tegemoet.
De spanjaarden zijn druk, erg druk..Temperamentvol,woeste gebaren en schelle stemmen .Onvoorstelbaar zoals zij hun woorden kunnen vormen in een razend tempo..Donkere ogen, zwarte haren en rode lippen..mega hoge hakken, zwarte pantys en vette zonnebrillen.Mannen met baardjes, soms wat vrouwelijk,vrijwel allemaal hetzelfde, en netjes gekleed..Het geeft een gemoedelijk sfeertje.Met maakt er wat moois van tijdens de feestdagen. Hele families strijken neer op terrassen en slenteren door de straten.
Wij liepen heen en weer, en weer terug en nog een keer...Soms samen, soms ik alleen. Omdat ik het zo heerlijk vind om me in andere landen en nieuwe culturen te begeven,nieuwsgierig als ik ben..Om de gebruiken gade te slaan ,de gewoontes te ervaren en me te voeden met nieuwe indrukken..
Ik was nog nooit in Spanje geweest, men spreekt hier geen Engels, zelfs de jonge generatie niet. Dus ik blunder met Frans en een mondje Italiaans. Heb mn eigen taaltje, maar ik red me er mee.

Men is vriendelijk hier,en de koffie is goed en goedkoop..Niet onbelangrijk voor een koffiejunk zoals ik.In Emiel zn appartement vond ik 3 koffieperculators, moet goed komen deze week !
Vannacht ben ik in slaap gevallen terwijl ik de bestelling oefende : un vino tinto i una cerveza....un vino tinto i una cerveza.....un vino tinta i una cervezaaaazzzzz

IMG_6173

1. Klasien:
    26 december 2015
    Mooi geschreven, Liesbeth. Ik waan me weer helemaal in Sevilla.
    Eettentjes om 23.00 uur dicht?? Voor de volgende keer weet ik er nog wel een paar! :-)
    Veel plezier nog. Xx
  2. E. Hoorn:
    27 december 2015
    boeiend reisverhaal, schrikken in het vliegtuig, ja..lowbudget,vraag je erom.Maar leuke leuke ervaringen in de stad. Veel plezier verder.elly en fred.