Drill instructor

10 juni 2018 - Annecy, Frankrijk

Persoonlijkheden heb je in vele soorten. Dat maakt de wereld kleurrijk. Niet altijd gemakkelijk om mee te dealen, maar achter de meeste fascades zit vaak een heel verhaal wat heel veel verklaart. Zelfs en vooral de ogenschijnlijk botsende persoonlijkheden kunnen mijn grootste leraren zijn...Spiegels, triggers..Ik hou ervan wanneer mensen identiek en autonoom zijn. In mn werk worden regelmatig de meest ingewikkelde of "lastige" types aan mij toegewezen .Ik vind t geweldig wanneer ik een opening in het contact vind. Uiteindelijk willen we allemaal “gezien” worden.

Ook in mijn "carriere"als beginnend paraglidingpilot heb ik met bijzondere mensen te maken gehad en nog steeds.Het is heel verrassend om te horen wat iemands motief is om te gaan vliegen..Vaak hebben mensen hun eigen hobbels te nemen, veelvuldig is t woord therapie gevallen. Het is nogal wat wat je tijdens het zelfstandig leren vliegen tegen kunt komen. Ieder heeft daarbij zn eigen paadje te lopen.

De eerste school waar ik bij vloog had een geheel eigen cultuur. Als groentje wist ik niet beter en ging ik mee met de flow..Eerst vliegen, dan techniek en theorie was t motto van de school. En zo kon het zo maar voorkomen dat ik ( en vele anderen) onder behoorlijk heftige weersomstandigheden in de lucht hing onder n lap zeil...Met voor mij te weinig kennis op zak. Menigeen werd door de instructor van de berg gebruld. Desnoods bij heftige wind corrigeeerde hij onrustig je glider omdat je niet zelfstandig in staat was weg te komen.Het effect was dan dat je als een soort marionet in je harnas heen en weer getrokken werd en je je een sukkel voelde. Niet echt fijn, maar het scheen erbij te horen..Niet zeuren, borsten vooruit,lopen,lopen lopen , aanremmen, handen hoog en go !

Deze school verstond de kunst om mensen te enthousiasmeren, om hen heel erg leuk,een avontuur te laten beleven . Maar ook om hun over hun grenzen heen te laten gaan,mensen onveilig te laten voelen waardoor er sommigen afhaakten of overliepen naar een andere school. Stoerdoenerij is niet mijn ding, ik ben n betrouwbare diesel. Voor mij is het langzaam leren in deze mentaal pittige sport maar uiteindelijk wel een groot uithoudings en doorzettingsvermogen blijken te hebben.Safety first en controle over mn glider werd steeds belangrijker voor mij en mijn onderbuikgevoel gaf aan dat ik daar niet meer op de goede plek was..Na een vervelende ervaring in Marokko besloot ik dat ik een gedegen theoretische basis wilde hebben en dat kon deze schoolcultuur mij niet bieden.Ik stond zelfs op t punt om te stoppen met t paragliden, misschien paste deze sport wel niet bij me,was ik er te angstig voor...Ik ben blij dat ik mezelf de ruimte heb gegeven om een andere cultuur te ervaren...

Het resultaat was dat ik lessen ging volgen bij n compleet andere school. Hun vliegweken waren duidelijk qua structuur.Rustige instructeurs met respect voor eigen grenzen. Stapje voor stapje.Safety first,goede afspraken en elke dag een stuk theorie. Dat paste mij wel, langzaam kwam mijn plezier en zelfvertrouwen weer terug. Ik moest echt gereset worden en het was een openbaring dat deze school soms stopte bij weercondities waar we bij de andere school gemakkelijk de lucht in gestart werden. Pff, wat n opluchting, gewoon in eigen tempo leren onder veilige omstandigheden. Het nadeel van deze school was dat ze voornamelijk in Oostenrijk vlogen en niet in Frankrijk.

Stomtoevallig zag ik op FB een berichtje langskomen met de boodschap : we gaan weer lieren in Wanswerd. Nooit van gehoord, Wanswerd ????Een klein dorpje vlak boven Leeuwarden. Dat zou voor mij heel handig zijn om zo mn skills een beetje bij te houden.Mijn nieuwsgierigheid was gewekt maar ik had geen goede ervaringen met liervliegen. Ik had ooit een paar vluchten gemaakt in Drenthe en ook daar trof ik een hele bijzondere instructeur, waar ik absoluut geen klik mee had. Hij werkte opmn zenuwen !Ik dacht eerst dat het aan mezelf lag, ik kon me niet afsluiten voor zn onhandige, cynische en lompe gedrag. Hij verstond de kunst niet om mensen opbouwend te benaderen en dat is heel lastig wanneer je als leerling afhankelijk van iemand bent. Ik heb t echt geprobeerd, maar toen ik een andere leerling huilend zag weglopen was de maat voor mij vol. Onderbuikgevoel waarschuwde weer, wegwezen hier !

Hoe leuk was het om in Wanswerd een stel mensen aan te treffen die op een ongecompliceerde manier met hun sport bezig waren. Naast vliegen ook gezelligheid samen.Lieren in de weilanden met vanuit de lucht een prachtig uitzicht op de waddeneilanden.Waarbij safety voorop stond en tevens gewerkt werd aan je skills om zelfstandig piloot te worden. We vliegen ook in Frankrijk werd er terloops gezegd.. De beslissing was snel genomen, ik zou tijdens mn trip door Europa ook een week met hun op pad gaan.

En zo kwam het dat ik in Ruffieux neerstreek. Ik heb er een fantastische vliegweek gehad. Samen met n stel andere piloten en de 2 instructeurs hadden we een gezellig kampementje gebouwd met als middelpunt een overdekte picknicktafel. De instructeur was one of a kind...Weer een zeer bijzondere en markante persoonlijkheid waar je niet omheen kon.Zowel fysiek als verbaal niet.. Hij liet niets aan t toeval over, was erg, ERG duidelijk en hield de teugels kort de eerste dagen. Een grote vent met een scherpe blik en een scheve neus. Niet dat dat belangrijk was, maar het verhaal hoe hij daar aan gekomen was loog er niet om.Hij had ervaring met t leger en ontpopte zich als een soort drill instructor voor ons. Zijn aanpak loog er niet om.Tijd was tijd. Appèl s ochtends om 9 uur ! Alles draaide om gedegen kennis, wanneer en n vraag gesteld werd in de groep en je gaf gelijk antwoord werd dat niet op prijs gesteld.De beurt werd gegeven. Menigeen schoot een beetje in de stress omdat hij t fout zou kunnen zeggen maar er was ruimte voor foute antwoorden.De discussie eromheen om zodoende inzichten te krijgen was belangrijker. Deze aanpak werkte bijzonder goed voor ons. Met tussen de regels door veel humor, werden wij op duidelijke wijze meegenomen in de wereld van de meteorologie en vliegen.Bewustwording, kennis en duidelijkheid. Verantwoording nemen en dragen, nadenken, doordenken, er niet om heen draaien. Zo leidde onze "meester"ons door de week. Voor 9 uur geen vragen stellen mbt vliegen. Dan was hij uit zn concentratie en dat was nodig om ons allen veilig te begeleiden. Het werkte, wij braverikken volgden de meester, hij dwong respect af door zn kennis en goed onderbouwde vragen.We zaten goed in t gareel, het begon zowaar na 2 dagen te wennen. Toen kwam er meer ruimte om de teugels wat te laten vieren en begon het resultaat van zijn aanpak vruchten af te werpen.

Ik heb enorm veel geleerd van `m. Naast zn rechtvaardige manier van aanpak kon hij ook mooi vertellen. Drill was niet altijd even volgzaam geweest in het leven, waarom verbaaste mij dat niet? Met zn grote mond en gebluf had hij menig mooi avontuur beleefd. Wij hingen aan zn lippen wanneer hij na t vliegen gezellig aanschoof aan de picknicktafel. Biertje erbij en de meest mooie verhalen over oa paarden beleren kwamen op tafel.Hij was van vele markten thuis.De vliegweek werd afgesloten en 2 piloten werden gehonoreerd met t behalen van hun luchtwaardigheid brevet 2. Ik heb in deze week grote vorderingen gemaakt, met name wb het landingscircuit. Mijn enthousiasme is weer flink aangewakkerd en ik liep de hele week rond met n big smile on my face !

Als bonus hebben we met een klein groepje deze week afgesloten met een weekend in Annecy. Daar heb ik de idioterie op de start kunnen aanschouwen.Heel leukom dat mee te maken. Soms wel zo`n 50 piloten die t spul klaar hadden liggen om te starten. Veel tandemvluchten, veel misstarten en ik daartussen met prima starts en landingen ! Ik heb zelfstandig gevlogen,in Annecy. Wie had dat nou gedacht, ik niet...

Ik ben `m dankbaar, die drill instructor. Waarbij ik vanaf het begin gevoeld heb dat hij t hart op de goede plek heeft. Die vanuit n gevoel van rechtvaardigheid werkte met n groot gevoel voor verantwoordelijkheid voor ons en zichzelf.Duidelijkheid scheppend met n messcherpe blik. Vliegen is geen sport waarbij je fouten kunt maken.. Die het beste uit de ander wilde halen op n manier die niet zo doorsnee was ,wat voor mij en de anderen prima werkte.

De komende periode zal hij in gedachten bij me zijn wanneer ik de wolken probeer te "lezen". Alle tekenen in de natuur, het landingscirquit, de focus...de minuut hangen na de start en links/rechts kijken voordat ik in mn zitje "mag"zitten.. De enorme stroom aan informatie die ik deze week heb mogen ontvangen gaat langzaam een beetje beklijven in mn systeem . Elk mens is uniek, elke leraar is uniek.Deze leraar was one of a kind !

1. Petra:
    18 juni 2018
    Mooi geschreven, voelde me gewoon in die klas zitten!
    Meid wat maak je weer mooie dingen mee, geniet lekker door!
    Liefs, Petra
  2. Marianne:
    18 juni 2018
    Zo leren we nog eens iets bij. Ik vind het stoer en moedig.
    Proef aan alles dat dit een fijne vakantie is. Dat had je verdiend. Bises
  3. Tamara:
    21 juni 2018
    Super Lies! Leuk om te lezen je avonturen.
  4. Paula:
    28 juni 2018
    Mooi verhaal Lies . Leuk om te lezen dat je liefde voor vliegen terug is !