vertrouwd

19 juni 2015 - Drachten, Nederland

Terwijl ik met `n relaxt gangetje van 70 km over de binnenwegen van Italie tufte, passeerde  ik plots de grens met Frankrijk .De overgang was amper te merken.Dezelfde sjofele maar o zo charmante huisjes, natuur, weggetjes etc. Prachtige bergtoppen, beetje sneeuw nog en veel watervallen.Gaelic deed zich voor de zoveelste keer tegoed aan natuurwater, hij trekt z`n neus op voor water uit de kraan.
Ik werd aangenaam verrast door het jaarlijkse ritueel van de talloze schapen die op de hoogvlaktes werden losgelaten. Er stonden 3 grote vrachtwagens die aan het uitladen waren en honderden blatende en verdwaasde chèvres óh nee brébis ( correctie dankzij Marianne)zochten hun weg in de vrije natuur.Begeleid door enkele honden en een paar herders. Prachtig om dit tafereel mee te kunnen maken.
Zoals bij ons in Nederland de koeien gaan dansen als ze na een lange winter de stoffige stallen mogen verlaten, zo schoten hier  de schapen  als een grote bol wol door de weiden..Ze dansten niet, maar vormden één grote.schichtige, zenuwachtige en blatende massa.De honden liepen en opgewonden en vol fanatisme omheen. Samenwerking  mens en dier...t blijft fascinerend voor mij...
Via Barcelonette kwam ik in St.Vincent les Forts aan bij het lac de Serre Poncon.Een hele vertrouwde ongeving voor me, ik heb er in het verleden een aantal mooie vliegweken beleefd.Het was inmiddels 17uur en ik besloot m`n oudste  paragliding vriend en instructeur Henk spontaan een bliksembezoekje te brengen op de camping aan het meer. Als vanouds, we dronken  n bakje, namen de laatste nieuwtjes van de vliegschool door en Gaelic schoof als voorheen zo de tent van Henk in.hij wist t allemaal nog feilloos te vinden na 3 jaar...
Daarna koers gezet richting Aurel,naar Fréderic.Het waaide inmiddels weer enorm en de regen viel met bakken uit de lucht.
La Drôme..de droom...la reive...Wat hou ik van deze plek op aarde en wat voelt het vertrouwd..Ik kan de weg wel dromen naar la Colombe in Aurel, het bochtige weggetje omhoog naar het kampement .De aanblik van de 3 sjofele caravans met de grote tafel waaraan gedeeld wordt.Waar mijn bijzondere vried Fréderic een groot deel van het jaar woont en er zijn handtekening achtergelaten heeft..basic maar waar alles  is, kan en mag zijn..Zoveel kennis,zoveel te leren...wat n mogelijkheden om het leven te verrijken...de landrovers, gereedschap..le fromage,le vin, cuppa,veggies,bio..en de steeds terugkerende discussies over " het systeem"..Filosofie, een betere wereld,utopie..Frustratie..,zoeken., vinden..,ervaren..
Starten,vliegen landen..
Wind,zon,vergezicht,bergen,schoonheid,eenvoud..Nederlands,Frans,Engels..Vrijheid,vriendschap,liefde,passie,genegenheid,vreugde en verdriet..Innelijk weten...zó vertrouwd..La vie est belle !

1. Klasien:
    20 juni 2015
    Henk!!! :-D
    Jammer dat ik 'm twee jaar geleden níet aantrof, toen ik even aan kwam waaien op de camping.
  2. Paula:
    29 juni 2015
    Woohh Lies zoals je deze plek en man beschrijft ontroerd me zeer. Alsof je thuiskomt !

Dankjewel voor deze gift x Paula