la Hollandaise..

14 juni 2015 - Drachten, Nederland

Ik heb de smaak weer flink te pakken van het reizen.Ben al snel weer gewend om de dingen op `n vaste plek te hebben in m`n auto en om in no time m`n boeltje op te pakken om verder te trekken..Heerlijk, net zoals in Oz..
Toch regelmatig de zaak even  niet op orde..sleutels kwijt..opinel onvindbaar..zaklamp niet op dezelfde plek gelaten..grrr..Onnodige stress..maar zno worries, komt altijd weer goed !Ook in een omgeving met weinig spullen en weinig  ruimte presteer ik `t om in no time dingen kwijt te raken...En zoals altijd heb ik alle tijd..
Vanochtend dus pas rond 12uur vertrokken van de camping bij Genua.
Plan was om de kustlijn te volgen en dat heb ik ook een tijdje gedaan. Ik had wel zin in wat  verkoeling en ook hot dog Gaelic zag dat wel zitten. Wij op zoek naar een strandje, maar  tja, half Genua dacht daar zo over. Doorrijden loonde de moeite en we streken neer op `n  klein grindstrandje waar ik met opgeheven hoofd het bord passeerde waarop stond dat dieren niet toegelaten waren.M`n haar wordt al weer flink blond, dus ik pas m`n gedrag er in sommige situaties graag op aan...
Hete grindjes, lekker geluid van de golven die over het strand terug rollen,lekker briesje en de zon..En bruine lijven, veel tattoos, enorme zonnebrillen en ...stinkende luiers..Ik dacht een goede plek gevonden te hebben voor Gaelic, had m``n multifunctionele doek gedrappeerd over `n boomstam om zo wat schaduw te creeren. Verdachte luchten...shit happens..vlakbij een serie volledig verzadigde poepluiers...moest gelijk aan m`n werk denken..
Mocht de pret niet drukken, we hebben het er een dik uur uitgehouden. Gaelic moest onvrijwillig in  zee zwemmen en ik genoot van het lauwe water op m`n warme lijf.
Life is good !
Toen betrok de lucht..gerommel in de verte...wat ontaardde in een nijdig getik...en al heel snel een enorme hoosbui werd, van uren..Nèt op tijd hadden we de auto bereikt en koers gezet richting Barcelonette in Frankrijk.
Alle tijd...dus niet...Te laat weggegaan, te lang aan het strand gelegen en te langzaam kunnen rijden met die plensbuien..Het begon al rond 18uur wat te schemeren..
Ik besloot zo verstandig te zijn om nog maar een nachtje in Italie door te brengen.Terwijl ik`n prachtig oud bergdorp doorreedzag ik "camping les castagnettes".Klonk goed !
Ik reed door enorme waterplassen een gribus terrein op..veel auto`s, veel kinderen, veel donkere types onder paraplu`s en een soort cantina met een groep op de veranda die zo  bij de maffia vandaan konden komen..Ik werd argwanend aangekeken...
Toen  maakte mijn acte de présence en toverde m`n meest charmante glimlach op  m`n snuit tevoorschijn: Bon Giorno !
Bon Giorno klonk het in koor van de veranda. In m`n eigen brabbltaaltje van Frans, Spaans en Italiaans maakte ik duidelijk dat ik gestrand was en dat ik `n veilige plek voor 1 nacht zocht. àaah, la Hollandaise...vous voyager seul ???? Non, avec mon ami, non chien !
Toen was het ijs volledig gebroken en brokkelden de muren af.; Ik kreeg een plekje aangewezen met zo weinig mogelijk wateroverlast, kreeg een douchemunt, hoefde m`n naam niet op te geven en betalen kon morgen wel..piano piano...
De hele nacht heeft het geregend, waterplassen all over...sjofel sanitairgebouw met draden die niet te vertrouwen waren, vreemd smaakje aan het water, putlucht...maat wàt een vriendelijkheid !
Toen ik de vogende ochtend rond 11 uur wilde af rekenen besloot ik eerst nog `n stevige bak Italiaanse koffie te nemen met `n chocoladecroissant. Of ik ook `n stuk pizza wilde proberen ? En nog een kop koffie wilde.Of ik lekker geslapen had in die auto.Waar ik geweest was en of ik `t niet koud gehad had.
Terwijl ik aan de bar genoot van de overheerlijke koffie kwamen er steeds meer mensen bij staan. Kinderen staarden me nieuwsgierig aan en een klein keffertje zocht contact met Gaelic.De mooie patrône met olijfkleurige gladde huid( en met zo`n typiche dikke zwarte bril) stelde zich voor als Gisèle en stelde al haar kinderen en kleinkinderen aan me voor.Ik kreeg haar levensverhaal te horen en nog een koffie aangereikt , Stuiterend van de caffeine wilde ik afrekenen voor de overnachting ,koffie en happerij en dit alles kostte me slechts €10,70 !
Met grote ogen keek ik haar aan..ciao  belle Hollandaise, arrivederci! Ik kreeg een stevige handdruk en een vette knipoog en Gisèle zei tot de volgende keer! Kom nog eens terug  Liz !
Met tranen prikkend in m`n ogen  en met `n warm hart reed ik in de regen  `t hobbelige weggetje af richting hoofdstraat..Wàt mooi dat ik even opgenomen werd  in deze  grande familia.Als  enige buitenlander op dat moment mocht ik even meegenieten van de hechte Italiaanse familiebanden, de lekkere  pizza en de heerlijke koffie. Buono, grazie !

1. Klasien:
    18 juni 2015
    Barcelonette...?! Komt me bekend voor! :-)
    Ik ga trouwens zsm m'n haar blond verven!!!!
  2. E. Hoorn:
    19 juni 2015
    weer genoten van je laatste reisverslag.reuze dat je da allemaal onderneemt en meebeleefd metr al die geweldige lieve mensen.