Oyster heaven

13 maart 2020 - Coffin Bay, Australië

Het is hier de ene na de andere Bay. Met de meest uiteenlopende namen.Wat meestal aan n stuk historie verbonden is. Veel namen komen uit gebeurtenissen uit de tijd dat Australië ontdekt werd. De Esperance was n Frans schip.Of veilige locaties ( Lucky Bay). Of gevaarlijk (Anxious Bay).Mooie vrouwen?? ( Venus Bay ).Of ontdekkingsreizigers ( Port Lincoln)
Ik ben net 2 nachtjes in Coffin Bay geweest. Het walhalla voor oesterliefhebbers. Oesters, je vindt ze heerlijk of je gruwt ervan…Zoals bekend worden er libido verhogende eigenschappen aan deze delicatesse gekoppeld, maar of dat nou werkelijk zo is? Zou zo maar kunnen ..
De oesters uit dit deel van de wereld worden vooral  geroemd vanwege het schone water ,waardoor ze niet extra behandeld hoeven te worden. Van grote kwaliteit , super vers.Zo uit zee in de vriezer of op je bordje.
Ik had er wat rondgebanjerd, het weer was niet zo mooi. Nederlands weer in zuid Australië. Bewolkt, koude wind.Dan daalt mn stemming ook al snel. Ik ben immers n lizzard, ik hou van warmte.Die warmte kwam in de vorm van mn buurman op de campsite. Het was rond 17uur. Ik had mezelf net n glas wijn ingeschonken, toen een enorme hoed met n guitige kop eronder voor mn neus verscheen. Biertje in zn stubby. Een stevige buik en een enorme spleet tussen zn voortanden. Een dikke grijns verscheen om zn snuit. Hi mate, how you going? Ik bespeurde een accent. Ondanks dat hij al 45 jaar in Queensland woonde, kon Daniel zn Franse afkomst niet verbloemen. Er volgde een geamuseerd gesprek, de guitige retired bloke  reisde in zn eentje een aantal weken door Australië.  In een vette 4x4 , bootje erachter en n heel arsenaal aan visspullen. Zn vrouw hield niet van de bush en ook niet van vissen.Dus deze levensgenieter ging alleen op pad. Was dol op oesters…En had waarschijnlijk wat last van bijverschijnselen..
Hij wond er geen doekjes om, of ik t volgende biertje bij hem kwam drinken. Ik wilde echter eten en daarna n bak koffie. Koffie???Dat paste niet in zijn plan, hij had wat anders in zn hoofd. Ik dacht toen nog dat hij n grap maakte en maakte koers richting campkitchen.
De volgende ochtend was Daniel al vroeg op pad met zn boot. Op jacht naar n vette vis. Ik verliet Coffin Bay, ik was wel n beetje klaar met het oester en visgebeuren. Of toch niet? Toen ik de Bay achter me liet, bekroop me n gevoel van spijt..Plotselinge nieuwsgierigheid popte op. Ik ging weer terug en boekte n oyster workshop.Ooit 1 keer oesters gegeten, geen succes. Ik ging voor de herkansing. Als zovelen er zo lyrisch over doen, dan wilde ik dat op deze ultieme plek nogmaals proberen.
Het was echt superleuk en we werden overstelpt met kennis van de oesterboerin. Gehuld in overalls met laarzen eraan waadden we door t ondiepe water tussen de oesterbedden. Daar was n soort buitenkeuken gecreëerd waar we uitgebreide voorlichting kregen over de wereld van de oester. Wat een intensief gebeuren is die teelt, Ik weet inmiddels van de hoed en de rand en begrijp waarom ze zo duur zijn. Het kost voornamelijk heel veel tijd..het wachten tot ze volgroeid zijn duurt soms wel 4 jaar.Het openen van de schelp wat nog n hele kunst, maar ik had t vlot onder de knie. De borden met de verse schelpen kwamen op tafel, schaaltjes citroen en een glas koude Riesling erbij. En toen los, slurpen maar.. Tsja…wat zal ik zeggen…bijzonder…zilt,rare textuur, waarschijnlijk n kwestie van wennen…?
En het wende, na de 3e begon ik t zelfs lekker te vinden hahaha.
Ik bracht de verdere middag door aan n strandje.De zon scheen fel en t water was helder en fris. Ik durfde opnieuw niet ver de zee in, de scheiterd. Maar niet geheel onterecht.. Net toen ik mn boeltje wilde oppakken en nog n laatste plons wilde nemen verscheen er n grote rog ,zo’n  twee meter voor t strand waar ik lekker in t water  gelegen had! Die waren daar regelmatig, met n giftige stekel aan zn staart wist de Frenchie me s avonds  te vertellen,oeps!
Frenchie had geen goede dag gehad, de vis wilde niet bijten en uit frustratie had hij zich maar flink aan oesters tegoed gedaan . Hij stond erop dat ik n biertje met m dronk en toen speelden de oesters op. Ik had t toch niet verkeerd begrepen de avond ervoor. Of ik t niet koud gehad had alleen in de auto… We konden het een en ander delen,gewoon om eens iets anders te proeven..Wel Liz,what do you want to do this evening? De spleet tussen zn tanden verscheen, hij lachte breeduit. Frenchie deed opnieuw een poging,was erg van zichzelf overtuigd .Dacht beet te hebben.
Pardon? Frenchie zat er compleet naast..Ik had echter al genoeg nieuws geproefd zei ik en er verscheen n beteuterd gezicht. De spleet verdween, de hoed leek nog groter en ik moest inwendig keihard lachen om de retired  bloke die zich tegoed aan al die oesters had gedaan . Zn libido zat in de overdrive. De fisherman  viste opnieuw achter t net, hij ving bot.Hij lag die nacht alleen naast zn hengels.

1. Klasien:
    13 maart 2020
    “Ik heb al genoeg nieuws geproefd!”🤣🤣🤣🤣 Briljant!