Chickies

13 maart 2020 - Port Lincoln, Australië

Na mn oester avontuur ,ben ik plots helemaal  into the chicken beland.Ik vond n fantastisch plekje op n soort farm, spotgoedkoop met uitzicht op Port Lincoln.s Avonds schenen er honderden lampjes in de verte en zag ik het flakkerende licht van de vuurtoren.
Annette trainde racehorses,verbouwde biologische groenten en had ook nog een heleboel chickens en ducks . Er was ook een heel verlegen hondje die zich af en toe even liet zien.Bovendien waren er ook nog wat staartloze katten met kittens. Heel bizar,heel onnatuurlijk. Dit ras had ik nog nooit eerder gezien. Ik voelde me gelijk thuis,koos een plekje waar ik de meiden om me heen had. Er liepen ook nog n paar flinke macho hanen rond. Zo gezellig.Kippen zijn leuk, er gebeurt van alles als je goed kijkt. Er is echt sprake van een pikorde, brutale  kippen, loosers,meelopers er als de kippen bij zijn.. Haantje de voorste, t klopt allemaal.
Alles leeft hier in harmonie samen. De katten liepen bij de kippen en de kippen bij de katten. Ze aten zelfs uit hun bakjes..s Ochtends mochten de eenden vrij rondscharrelen. Wanneer de deur van hun hok rond 8uur open ging liepen de dames parmantig in n rijtje naar buiten om zich vervolgens tegoed te doen aan afgedankte groentes en brood. Beetje zwemmen in n waterbak,wat chillen en dan rond 13uur weer naar huis. Dan waren de chicks aan de beurt . Die hadden hetzelfde dagprogramma en gingen dus vanzelf richting huis. S Avonds ging t slot erop vanwege de vossen.

Ik zou maar 1 nachtje blijven, maar t werden er 2. De heerlijke verse bio groenten en eieren smaakten fantastisch! Ik maakte er een lekkere ratatouille van en n groenten omelet. Wat pittige ruccola erbij, glaasje wijn, jammie!
Port Lincoln had enorme graansilo's,had ook een enorme haven. Er liep n mooie trail langs de kust . Opnieuw n jetty ( lange aanlegsteiger) zoals de meeste kustplaatsen hier hebben. Deze keer trof ik er n enorm cruiseship. Je weet niet wat je ziet zo groot. Er worden hier ook allerlei spannende zaken gedaan. Tonijnvissen schijnt n hele uitdaging te zijn. Maar het ultieme is cage diving met witte haaien. Zoals ik al eerder schreef werd de film Jaws hier opgenomen, die joekels zijn hier dus echt…Ik  bezocht de haven waar de boten lagen en zag de kooien. Voor deze ervaring betaal je zo’n 350 euro, er is echter geen garantie dat Jaws thuis is..
Ik hield t n stuk relaxter. Liep de trail, lag lekker aan t strand, zocht yin-yang schelpen , rijgde een koord en had n leuk gesprek met n local . Die wel zo stoer was dat ze in zee zwom.Ik vertelde haar van mijn ontmoeting met de rog en ze beaamde Frenchies verhaal van de giftige stekel . Was zich bewust van hun aanwezigheid,maar had er nooit een gezien. In no time kwamen we tot de essentie van t leven,altijd  verrassend zo’n spontane ontmoeting  wanneer t lijkt alsof je elkaar al jaren kent.
Toen ik weer “ thuis" kwam dromden de chickies zich om mn auto,zo komisch. Ze hadden  n ingebouwde klok en gingen dezelfde tijd als de avond ervoor op stok. Dwz, een hele club zat op n soort rek, enkelen op n stok en n grote groep zat hutje mutje op n hoopje, lekker warm.De eenden waren al veel eerder naar bed,zo had iedereen zn eigen ritme.  Men gaat hier vroeg slapen,  21.30 gaat t licht uit. Behalve de mijne. Men verklaart mij voor gek dat ik dan net mn koffie op heb. No worries, na t avondeten hoort dat erbij en ik slaap er niet minder om. Wij zijn n koffiedrinkend volkje, koekje erbij ?

De ochtend van mn vertrek werd ik voor bak echte koffie uitgenodigd door de caretakers. Ze hadden n oude greyhoundbus omgebouwd tot hun huis en trokken zo Australië door.Erachter hing nog n karretje met n bootje erop. Ze hadden hun huis omgedoopt tot " the castle" en dat was t.. Ze waren de 50 ruim gepasseerd.Hij werkte af en toe in n garage, zij hielp Anette in de tuin en met de beesten. Ze hadden al op veel plekken gestaan met hun huge combinatie. Verkozen deze lifestyle boven de doorsnee way of life. Hadden weinig nodig en hadden hun eigen castle bij zich. Deze Queen and King waren rijk, hun vrijheid was onbetaalbaar.

De koffie was lekker sterk, de gesprekken inspirerend en opnieuw voelde ik hoe thuis ik me voel in een down to earth omgeving met down to earth people. Samen met de chickies,ducks,horses, cats and shy dog.

1. Klasien:
    13 maart 2020
    Wat een heerlijk leven, Liesbeth!👌
  2. Marianne:
    13 maart 2020
    Vijftig is het nieuwe twintig. Enjoy while you can!
  3. Pa en Ma:
    14 maart 2020
    Wat houd je ons toch prachtig op de hoogte van je reis. Bij het verhaal over de kippen
    kreeg ik het idee dat dat ook wel iets is voor jouw achtertuin in Drachten. Elke ochtend
    een vers eitje hmmmm---. Nog even en dan komt. Adelaide in zicht en komt Anneke je
    vergezellen, lijkt me heel gezellig. Hier staat heel veel in het teken van het corona-virus.
    Wij hebben ons reisje cancelled op dringend aanraden van de huisarts. Als het virus
    voorbij is zien we wel weer.
    We genieten van je gezellige blogs en mooie foto's.
    Tot de volgende keer.
    Pa en Ma
  4. Dorenda:
    15 maart 2020
    Hey Liesbeth
    Ik vind het echt super om je reis te volgen
    en je maakt prachtige foto’s
    geniet😃
  5. Ina:
    16 maart 2020
    Wat een "ander maar relaxt" leven heb je, wat beschrijf je dit mooi !! Geniet fijn verder.
    Lieve groet,Ina
  6. Janet Plantinga:
    23 maart 2020
    Hey die Liesbeth, mooi dat het goed gaat met jou daar, leuke verhalen, leuk je te volgen, maar lekker genieten van de komende maanden
  7. Margreet:
    24 maart 2020
    prachtig en wat een belevenissen.
    Groetjes van uit de nachtdienst vanaf A3!