in de voetsporen van....

14 juni 2017 - Pradelles, Frankrijk

Toen ik vorig jaar september via Anduze onderweg was naar mn vriendin Marianne(die in de Cevennes woont), belandde ik in saint Jean du Gard. Een leuk zuidfrans stadje met veel, héééél veel wandelaars...complete outfits, wandelstokken, rugzakjes en mega rukzakken en verschillende pelgrims met het teken van Santiago de Compostella.. Ezels zag ik ook en souvenirs van Stevenson...

Mn nieuwsgierigheid was gewekt, het bleek de eindbestemming te zijn van de GR 70, waar de lovesick Ierse schrijver rond 1875 een tocht aflegde dwars door de Cevennen. Samen met zn dwarse ,eigenzinnige ezel Modestine.

Hij schreef er een boekje over en mn plan was geboren.Ik zou in zn voetsporen treden en deze vakantie enkele etappes afleggen.Om t op n ander moment weer verder op te pakken.

Via Boxtel waar ik vriendin Tamara bezocht trok ik verder naar Egly waar ik zoals altijd  hartelijk ontvangen werd door Francoise et Roger Avenet.Zo kon ik mn frans even lekker "inlopen"en werd ik verwend met oa.lekkere kaasjes, jammie.

Volgende ochtend richting le Puy en Velay , erg warm daar, toch de rots beklommen waar t mooie kerkje op gebouwd is dat boven de stad uitkijkt. Veel kerkelijke geschiedenis daar, enorm klooster en subtiele beeldhouwwerkjes.

Volgens t verhaal van Stevenson trof hij in le Puy zn voorbereidingen door daar een enorme slaapzak/plunjebaal te laten maken. Een superonhandig ding wat steeds van de rug van Modestine afgleed.

Zn reis begon hij in le Monestier, waar ik n gite d`'etappe geboekt had en sliep in een inimini tiny house,very cute.

De volgende dag rond 9.30 pas vertrokken, want ik moest mn overnachtingen van de 2 dagen erna nog regelen en een lift met la malle postale.

Het werden 2,5 dag lopen dooreen prachtig landschap., heuvelachtig , zo`n 22km per dag. De natuur was nog "sappig", lekker groen en veel bloemen, bijen, vlinders en vogels. T zou nog veel sappiger worden....

Rond t middaguur werd t wat bewolkt, een flinke bui brak los en ik had de mazzel dat ik toen  net bij t enige cafeetje langs kwam op die route. Koffie met tarte a la maison, lekker!

Daarna toch vlot doorgelopen naar le Bouchet , de lucht bleef wat dreigend..Heel dreigend...en in t plastic gehuld kwam ik aan in mn 2e gite d`etappe.Leuke tent, gerund door 2 doortastende jonge meiden. Om 7 uur schoof ik aan bij de table d`hotes. Superleuk met allemaal fransen aan lange tafels. Buiten brak de hel los, t regende kei en keihard en dikke hagelstenen knalden op detegels. De eetzaal lag lager dag de straat en op n gegeven moment kwam t water onder de deuren door.De alarminstallatie begon tot 3x te brullen en de wijn vloeide rijkelijk..De meiden trachtten met trekkers de vloer droog te houden, maar er was geen beginnen aan...Met opgetrokken voeten ploegden we ons door de maaltijd heen, het mocht de pret niet drukken.Mn voeten waren op dat moment nog best oké, dat zou de dag erna een stuk dramatischer worden...Moe maar voldaan dook ik als laatste rond 11.30 mn nestje in, op n 8 persoons gemengde slaapzaal waar iedereen al zoet lag te slapen..Goed dat je niet altijd alles van tevoren weet,.. de 2e loopdag had wel t een  en ander voor me in petto, de natuur kan ongenaakbaar zijn...