eau de chameau

21 maart 2017 - Drachten, Nederland

Terwijl ik de draad weer op aan het pakken ben in mijn "basiskamp"in Drachten, dwalen mn gedachten regelmatig af naar de weken in de woestijn..

Wat een maffe situaties speelden zich daar dagelijks af met de beesten, bij de beesten af !

Stel je voor: je gaat niets vermoedend mee op de "bult"van je toegewezen kameel..één of twee bulten, alles heet kameel, jamal,chameau..Blijken ze op dat moment "bronstig" te zijn ,met alle gevolgen van dien..

Ik had uitgebreid ervaring met het rijden op paarden, maar kameelrijden is van een heel ander kaliber.

Even een lesje over deze  fascinerende dieren,:

Ze zijn héél oer, eigenzinnig en supersterk.De drommedaris is sterker en beter bestand tegen de hitte, droogte en kou dan de 2 bultige variant.Ze hebben een overlevingsstrategie ontwikkeld, zodat ze het redden in deze omstandigheden :

*ze verdampen en zweten amper, hebben slechts 2 zweetklieren in hun nek achter hun oren.Zodoende kunnen ze erg spaarzaam met vocht omgaan.Bij droogte plassen ze amper en wordt de urine opnieuw gezuiverd om als vocht gebruikt te worden  . zo zo...slim!

* In hun schattige kleine keutels zit weinig vocht, groot dier, weinig poep!

*Hun bloedcellen zijn ovaal, zodat die bij stroperigheid agv uitdroging blijven stromen.Hoe bedenk je `t !

*Ze hebben natuurlijk die vreselijk lange en sterke nek:zo kunnen ze hun hoofd /hersenen "cool" houden,ver van de hete grond.Ze hebben een sonar geheugen, weten altijd de weg.Wel fijn in de woestijn !Bovendien kunnen ze naast de schaarse bosjes ook lekker snoepen van de bomen, de scherpe stekels van de acacia worden moeiteloos door de maalbeweging en leerachtige mond naar binnen geschoven.Daarna wordt er uitgebreid herkauwd (  ze malen bij t oprispen steeds even vaak als de keren ervoor,( huh,ze kunnen tellen? ).

*Ze hebben een gespleten lip, lekker flexibel.Kunnen hun neusvleugels sluiten bij n zandstorm,als ook een extra ,doorzichtig, ooglid wat ze dan over hun oog trekken. Hebben lieve, grote bruine ogen met prachtige lange wimpers,die bijna 360 graden kunnen draaien doordat ze aan de buitenkant van de schedel zitten.

*Ze hebben geen kuiten en amper spieren op hun onderbenen die kunnen "smelten"bij extreme warmte.Bovendien worden ze geboren met dikke lagen eelt op hun voetzolen, knieen en borstbeen ( vaak in n schattige hartvorm).Tijdens de "plof"op de grond verschroeit de borst zodoende  niet.

Een kameel is n eigenzinnig dier. Hij kan zelfs zitten.Bij zon gaat hij met zn kop naar de zon staan om zodoende zo weinig mogelijk hitte te vangen.Slimme jongen !

Ze zitten ook terwijl ze "het"doen...Ik snap er technisch helemaal niets van..Dit heeft tijdens deze week voor veel vraagtekens en hillariteit gezorgd..Hoe zit dan nou met die kamelen..

Wij waren allemaal "op stap"met een mannetjeskameel, de mijne heette Alakhmar.Dan had je nog Zaba`an, Shaaïlan en Srairan.De naam van het kleine "keuken/vuilniskammeltje"ben ik vergeten.Die was laatste in de rangorde en sjokte met potten/pannen en vuilnis vastgeknoopt achter n grote aan..

Ook wij hadden trouwens een nickname gekregen:Elva was Helea ( kleine maan), Helene Saïda (gelukzaligheid), Angie hette Sjiha ( geneeskrachtig plantje) en mijn bedoeienennaam was Subheya ( dagenraad). Paste allemaal prima, goed uitgekozen mannen !

Wat betreft die bronstigheid:enkele weken per jaar hebben de kamelenmannen daar last van. Echt last van dus ! Toen ik voor t eerst zag dat er iets raars uit zn bek kwam dacht ik nog van : wat zielig, een gezwel ! Bleek dat bronstige kamelenmannen zichzelf natuurlijk indrukwekkend willen maken. Door regelmatig te brullen, een chewinggum uit hun mond te persen( lees wangzak), en ongegeneerd te "sproeien"...Tijdens dat laatste gaan ze vol overgave met hun arrogante kop wijdbeens met hun achterpoten staan. Vervolgens plassen ze achteruit( ja, lees achteruit, want hun piemel wijst naar achteren) tegen hun staart aan...Om vervolgens lekker te swaffelen met hun staart vol kruidige kamelenpies over hun onderbuik en rug...Waar wij in de meeste gevallen op zaten...De eau de chameau werd fanatiek verspreid !

Gelukkig zat er een buffer achter t zadel in de vorm van een opgerolde deken voor de koude nachten, die nog enigszins wat spetters tegenhield en meer en meer naar chameau  begon te meuren..

Dit oergedrag heeft ons de hele reis vergezeld en opgeluisterd.Zelfs dat wende en werd een vertrouwd gebeuren. Maar hoe dat nu zat met t liefdesspel van 2 kamelen met deze anatomische bouw??? Ach, hij heeft n soort kurkentrekken zei Angie alsof dat heel standaard is...Oké..Dus....

De kamelenmannen waren dus erg "hormonaal"deze week.Er waren wat dreigende verchtpartijen waarbij ze elkaar met hun lange nekken op de grond probeerden te drukken.Gekluisterd aan hun voorpoten, stelde het niet zoveel voor, beetje jennen en nekje drukken....Tot die ene keer !

We hadden ons kamp opgeslagen bij een oase, konden zelfs een douche nemen en haren wassen ! Flessen vullen met regenwater, stil plekje zoeken en inzepen maar :-). Ik was op veilige afstand van het kamp, niet te spotten door wie dan ook. Dacht ik...Achter wat rotsen op n berg stond ik in vol ornaat in t zonnetje in de shampoo en zeep .Toen hoorde ik een enorme brul ! En nog een en nog een en nog een...Het werd steeds luider en voor mn ogen stormden 2 woeste kamelen, waarvan 1 nog gekluisterd, elkaar bijtend en brullend langs mn badkamer..Paniek in de keet..een schreeuwende en kreupelende  Mohammed erachteraan ( hij had een paar dagen eerder n groot,afgebroken rotsblok op zn bovenbeen gekrege met 80 kg Rasheed erop..).. daarachteraan  Rasheed schreeuwend en zwaaiend met n zweep... Salah drentelde er een beetje achteraan, geshocked van het hele gebeuren...En ik..ik stond daar "onzichtbaar "te zijn. In mn blootje,in een moslimland, zag een slapstickfilm voorbij gaan met kamelen in de hoofdrol. Hoe bizar!

Een omslagdoek was snel gevonden, ze hebben me vast niet gezien, of deden tenminste alsof. Alleen oog voor die brullende, vechtende ,wollige camelkleurige massa die keihard de wadi uitrende..Kamelenmannen kunnen moordenaars zijn en stikken elkaar,drukken de keel dicht van hun rivaal., zeker als ze bronstig zijn.Pff, flink staaltje machogedrag !

UIteindelijk is het allemaal goedgekomen, Rasheed heeft de kerels tot bedaren weten te brengen en had vervolgens zelf barstende koppijn:  kauwgumpje van mij werkte prima tegen de plotselinge stress.

Kamelenmannen die hormonaal waren, honden die lovesick waren ( één teefje was loops , het ongecastreerde mannetje was slaafs van verliefdheid!), macho gedrag van checkpointbewakers,hormonen...Wat n gedoe kan t geven..

Eau de chameau, die lucht zat zelfs in mn slaapzak rook ik toen ik die afgelopen week in de wasmachine stopte. En zelfs dat went,vond t op t laatst  niet eens zo vies meer..paste volledig in deze natuurlijke omgeving en bij deze ervaring.

In het schone Nederland heb ik regelmatig een beetje heimwee naar de eenvoud van de woestijn, waar ik me ondanks het rode stof op mn huid nooit vies voelde. Niet plakkerig of stinkerig..De hitte voorkwam dat allemaal, bacterien kregen geen kans.Met weemoed heb ik de laaste kamelenluchtjes in de machine gestopt hahaha. Maar in gedachten kan ik het geswaffel zo weer terughalen ;-).

1. Marianne:
    21 maart 2017
    Geweldig verhaal, Subheya! Ik zie het helemaal voor me. En heel leerzaam. Ik weet nu meer over kamelen dan een kwartier geleden. Jammer dat al die oergeuren weer weggewassen zijn, maar ja... Je hebt altijd je bedouinenjas nog!
  2. Liesbeth:
    3 april 2017
    Hoi naamgenoot,
    Dank je wel voor je prachtige verhaal! Ik ben net 2 dagen terug van mijn reis naar de woestijn met Angie. Ook wij hebben het geweldig gehad. Jij hebt het zo mooi in taal gevat, heerlijk om die herinneringen te delen. Ben wel blij dat ik dit niet van te voren heb gelezen, dat alles grotendeels een verrassing was...
    Hartelijke groet , Liesbeth
  3. Paula:
    22 april 2017
    Hoi Liesbeth nou je verhaal maakt veel indruk op me. Het leuke is altijd van jouw schrijven dat ik een stukje mee reis. Leuk om wat meer te weten over de kameel/dromedaris , maar vooral de 2 bronstige kamelen langs jouw badkamer en jij daar net naakt en ingesopt . Prachtig ik zie er direct een plaatje bij. Liefs Paula en bedankt!