Turbo 🐾❤

29 april 2020 - Cooladdi, Australië

Turbo mijn eigen Straya hond voor 4 weken...
In de 4 weken dat in op dat kleine postzegeltje Cooladdi verbleef heb ik me geen moment verveeld! Het fantastische weer elke dag was natuurlijk sowieso al goed. Ik had een soort van dagritme gekregen, waarbij een bezoek aan de dichtstbijzijnde town 88km verderop voor shopping een hoogtepunt werd. Ik keutelde wat rond, reed mee op de maillrun en ontmoette locals. Was geregeld op de cattlefarm bij Mel, waarover later meer..
Daarnaast had ik de zorg over de 2 honden.Whisky ,een  kelpie die helaas zonder werk zat. De braverd hield zo van veedrijven  ,maar had nu overgewicht, hunkerde naar aandacht en beweging en bleef de hele dag in zn kennel. En dan was daar Turbo. Een oerhond van 15 maanden. Onbekende mix van labrador, stefford,en weet ik veel…gele ogen, leverkleurige neus. Volgens de locals een uitstekend jachtinstinct. Hij zou ingezet worden voor pighunting.  Maar nu nog niet! Hij was door Roxannes zoon bij haar gedumpt,hij had momenteel tijd meer voor de hond. En vervolgens lag hij de hele dag aan een ijzeren ketting te wachten op…ja waarop..?Op mij!
Bij onze eerste ontmoeting maakte hij zich klein,trilde als n rietje en begon uit angst en onderdanigheid te plassen.Na 1 uur was dat over en liet hij zich aaien.Na 3 uur liep hij naast me aan een touw en zocht continu even neuscontact met me door mn been aan te raken. Zn staart begon te kwispelen en de schat ontdekte een andere wereld…Wow  wat n prachtdier! Hij werd elke dag een beetje zelfverzekerder en na een paar dagen liep hij los mee, mij geen moment uit t oog verliezend. He fell totally in love with me en ik voor hem. Toen hij me eenmaal als baas uitgekozen had liet hij dat ook merken. Hij riep me, huilde als n wolf  als ik weg was en s nachts had ik n déjà vu… Was dat ook niet zo bij mn 2 jongens toen die moesten leren alleen te slapen hahaha. Hoe pakte ik dat destijds aan ?
Turbo mocht dus s nachts naast mn auto slapen, hij had inmiddels n fleece met mn geur gekregen en nestelde zich vertrouwd binnen gezichtsafstand. Dat werkte. Totdat hij op zn touw begon te bijten, zelf op onderzoek ging en s nachts weer verbannen werd naar de ijzeren ketting. Hij had inmiddels zoveel vertrouwen in de situatie, dat hij “ doorsliep", de sirene ging meestal om 6uur af voor een eerste plaspauze. Hij deed t nl niet in zn eigen  huis.
Wat heb ik genoten van deze hond en hij van mij. Elke dag maakte ik lange wandelingen met m door de natuur, leerde hem door de creek te waden en liet m zwemmen. Hij was niets gewend en durfde in t begin amper door de bush te lopen.Hij sleepte me eigenlijk wel n beetje door deze 4 rare weken heen. Doordat hij zoveel genegenheid gaf in deze fysiek contactloze tijd , knuffelden we heel wat af. Hij leerde vertrouwen te hebben en ontpopte zich van een bange onderdanige puber tot een zelfbewuste , getrainde en vrolijke jonge man. Ik kon doen wat ik zo graag doe, banjeren met honden, zijn in de “wildernis”, mijmeren onder de tree of wishdom, genieten van t buitenleven,me elke keer opnieuw verbazen over de schoonheid van the outback.Ik hou mn hart vast wat er met m gebeurd wanneer hij terug zal gaan naar Roxannes zoon…Had m graag mee naar huis genomen, wij waren een goed team.
Ik nam m mee wanneer ik voor de roadhouse zat ze schrijven. Hij vleidde zich dan rustig naast me neer, maar wanneer er n auto, truck of yute stopte zat hij rechtop. Hij ontpopte zich tot n ware bodyguard. Liet niemand bij mij komen en liet  gevaarlijk een diepe grom horen.  Mensen durfden niet naar mij toe te komen. Dat was natuurlijk behoorlijk over the top , hij moest leren dat anderen te vertrouwen waren.  Potdorie,  hij had mij echt als baas uitgekozen!
Ik hou mn hart vast wat er met m gebeurd als hij weer terug moet naar Roxannes zoon..Ik had m graag mee naar huis genomen, wij waren een goed team!  Nadat ik vertrokken ben zal hij zn dagen weer gaan slijten aan n ketting, hij zal huilen om mij en op n gegeven moment zal hij zich overgeven aan de situatie.  Net als zoveel andere kettinghonden die ik hier gezien heb in Australië.
Hij zal leren om te leven van kangeroovlees. Nu kreeg hij nog brokken, hij lustte t rauwe vlees ( nog) niet. Elke week werd er een room geschoten, gratis vlees voor de honden en katten.. Turbo was er niet aangewend, liet t staan . Wanneer de vliegen t na 2 dagen overnamen ging t vlees naar Whisky die er aan gewend was.
Turbo kreeg af en toe n stuk staart waar hij wel lekker op kauwde. Ik ben benieuwd hoe deze gevoelige hond zich gaat ontpoppen. Zal hij n rauwe pigdog worden, zal hij er te soft voor zijn? Zal hij mij herkennen wanneer ik hier over n paar jaar weer terug kom? Hij mag dan in ieder geval n paar weken met mij meereizen wanneer ik Cooladdi weer bezoek, da’s de toezegging die Roxanne me   al deed.  Er zal een volgende keer komen om mn reis echt af te maken. Daar heen te gaan waar ik zo graag heengegaan was. Met nu een extra bonus!Mn eigen hond in Straya, de basis is afgelopen 4 weken gelegd, hoe fijn is dat!

1. Ank:
    3 mei 2020
    Mooi mooi mooi
  2. Annette:
    6 mei 2020
    Pracht verhaal over Turbo! Wat zal het moeilijk zijn om hem achter te laten!!! Heb je verhaal met tranen in de ogen gelezen! ❤️🐕