En route,plan A, B, C,D en E.....

30 mei 2019 - Saint-Laurent-les-Bains, Frankrijk

Ik ben aangekomen op het terrein van abbeye Notre dame des Neiges in de Ardeche.. Ik ben daar in 2017 geeindigd met de GR70,route de Stevenson.Er is daar een prachtige camperplek waar je gratis kunt verblijven. Ik vond er met mijn iniminicamper een heerlijk plekje.

Terwijl ik rustig naast mn auto zat te genieten van mn bakkie koffie en broodje camenbert werd ik rond 8.30 onderdeel van een komisch spektakel.Er was een invasie van loeiende dames op de camperplek.Begeleid door de herder en z`n hond trok er een stoet nieuwsgierige koeien langs de campers .De dames werden naar een grazige weide verplaatst en namen daar ruim de tijd voor.Mijn auto werd van alle kanten besnuffeld en belikt, de geur van verse koffie beviel ze kennelijk wel. Gestaag sjokten de dames verder.Wat achterbleef was n spoor van koeienflatsen en n meute lachende toeschouwers.

Plan A was om vandaag op pad te gaan en om in de omgeving van Chasserades een gite d etappe te overnachen.Helaas...Ik had t verkeerd ingeschat, alle gites in die omgeving waren volgeboekt, dus ik besloot maar n dagje later te vertrekken. Ik heb gelijk maar 3 overnachtingen geregeld, de laatste in le Pont de Montvert. Kon ik in ieder geval een paar dagen vooruit !

Plan B was snel bedacht.Om alvast een beetje" ïn te lopen" besloot ik rond 15uur een wandeling naar het dorp St.Laurent les Bains te maken. Heen en terug zo`n 9 km.Het was een mooie tocht met flinke afdalingen. Die moesten op de terugweg dus beklauterd worden...Aangekomen in t dorpje had ik alle tijd. Er was een warmwaterbron op t plein, lekker met mn voeten erin. Een boodschapje doen, n bakje koffie, wat omlummelen, ach, voor mij mn normale ritme.Niet op de tijd lettend, alle tijd..Rond 18.30 besloot ik maar s terug te gaan,de zon ging al een beetje achter de bergen.Na een stevige klimpartij dacht ik gemakkelijk de route terug te kunnen vinden.Hum...Dat liep enigszins anders...De routewijzers stonden een beetje dubieus en na een flinke tijd gelopen zonder duidelijke markering te hebben gezien te speelde mn onderbuikgevoel op...Ik liep verkeerd, en niet zo`n beetje ook! Het werd later en later...ik herinnerde mij de wijze raad van Mareicke om NOOIT zonder gedetaillerde kaart op pad te gaan in de bergen...Hum, dat niet maar ik had in ieder geval water,een geitenkaasje en mn mobiel.

Plan C werd noodgedongen bedacht: terug naar het punt waar t mogelijk misgegaan was...Daar sloeg ik de andere weg in en ook daar kreeg ik dat onderbuikgevoel...Hier gaat iets helemaal niet goed!En het werd later en later..Mn telefoon had geen goed bereik, hier in de bergen werkt t allemaal wat anders.Potdorie,nog maar verder terug dan en zo liep ik zo`n 4 km te dwalen om uiteindelijk weer op n cruciaal punt uit te komen.En ja hoor, ik zag t gelijk...De routewijzer stond scheef en de juiste route was n geitenpaadje ...Heel gemakkelijk te missen en onduidelijk gemarkeerd met het bekende wit/rode GR teken.Ik schoot als berggeit over de rotsen. Snelde door het bospad.Flink de pas erin om de schemer voor te blijven.Mn stokken prikten nijdig op t pad.Eenmaal boven gekomen moest ik opgelucht lachen om deze stomme situatie, ik was desnoods terug gegaan naar t dorp om n taxi te bestellen. Dat was plan D geweest,maar dat was verdikkeme mn eer te na ! Ik kon de weg toch zeker wel weer terugvinden?

Rond 20.45 wandelde ik relaxed het terrein op, er waren opnieuw een flink aantal huge campers bijgekomen. Met schemer maakte ik een lekker pastamaaltje, de wijn en de picodon gingen er goed in!

Morgen treed ik weer in de voetsporen van de lovesick schrijver RL Stevenson.Zoals in zijn boek (travels with a donkey ) te lezen is kwam ook hij vaak met schemer ergens aan.. Hij kon zn ezel Modestine in ieder geval nog de schuld geven, ik moet t met mezelf doen.

Plan E: Ik zal morgen voor de verandering s lekker vroeg op pad gaan!