The princess of Arranfield

29 april 2020 - Cooladdi, Australië

De eerste buurman richting Quilpy woont 22km vanaf the Foxtrap . Het is  Mel, de 71 jarige cowboy die in zn eentje zn castle station runt. Dat klopt niét helemaal,  want op dat huge terrein wonen nog 2 blokes..Code & Steve, 2 einzelgangers  met een zeg maar bijzondere persoonlijkheid . Alle 3 mannen hebben hun eigen plek daar en samen zorgen ze voor een soort van evenwicht. De hele dag rommelen ze wat aan met sleutelen aan al die voertuigen van velerlei pluimage,graven sleuven om een irrigatieproject aan te leggen, beetje onderhoud etc.etc. Mel is de aanvoerder van t stel en dat doet hij op zn eigen chaotische wijze. Een ding is zeker bij Mel , niets is zeker hahaha. Plannen veranderen continu en Mel leeft bij de dag.  Ondertussen doet hij t toch maar allemaal, rugpijn, stramme spieren, overleven tijdens jaren van extreme droogte en nu ook nog s n corona crisis er overheen. Want dat heeft zn weerslag op de vleesprijzen. Ondanks dat alles elke dag een vrolijke kop, en altijd in voor n praatje, want dat kon hij. Hij hield eigenlijk nooit meer op wanneer hij eenmaal op de praatstoel zat..en hij hield dan eigenlijk ook niet op met drinken. Flessen bier werden er dagelijks weggespoeld bij de mannen, heel normaal hier schijnt. Maar Cody spande de kroon, die weemoedige man met n negatieve blik op de wereld en zeer slechte gezondheid werkte naast alle peuken dagelijks zo’n 15 flessen bier weg. Dat was al jaren zn levensstijl. Zonder gebit in, dat zat niet lekker, leefde deze 58 jarige bloke in zn shed op Mel s terrein. Van oorsprong n schaapscheerder, maar sinds de schapen uit outback Queensland verruild waren door cattle nu een beetje een manusje van alles.
Steve van 58 was ook bijzonder, een 10 jarig kind in een volwassen lichaam… Van deze 3 mannen had ik niets te vrezen en ze behandelden me met respect, no worries mate!
Ik had 5 jaar geleden een jillaroo course gevolgd(cowgirl opleiding) en dat kwam nu goed van pas! Ik wist regelmatig de weg naar Mel te vinden om een beetje rond te rijden op JQ, een braaf paard. Het was al weer even geleden dat ik dat gedaan had. Ter voorbereiding van het musteren( verzamelen van de kudde koeien en naar de omheining brengen) moest ik weer wat vertrouwd raken met het rijden en dat lukte goed met dit lieve cowboypaard. Ik verkende het terrein wat,  genoot van de ongerepte natuur en dronk s middags n biertje met de blokes.
Het musteren was n fantastische ervaring! Had ik eerder wat geoefend tijdens mn course, dit was t echte werk,en was een ploeg samengesteld om the job te doen.. Er kwam n helikopter bij om het vee op te sporen,Mark on horseback, Emmen met haar 3 kelpies op n quad, Cameron met 2 kelpies op zn motorbike, Mel op zn bike , Steve in de truck en Cody op een  quad.Dag 1 reed ik ook op n quad, al scheurend door de stoffige natuur brachten we allerlei verschillende groepjes cattle bijeen i  1 gezamenlijke paddoc. Fantastisch om te doen.
Dag 2 on horseback, nog mooier om te doen! Ik reed deze keer op paard Whisky en mijn positie wa de tail van de kudde. Ik moest zorgen dat de groep compleet bleef en er geen achterblijvers waren. Be dreven zo’n 400 koeien,kalfjes, stieren naar de paddoc bij t huis. De honden waren uitzinnig,die dreven de beesten op, waren helemáál in hun element. Net zoals ik. Als een volleerd jillaroo draafde  ik heen en weer, teamwork. Een hele klus, er zaten een stel wilde beesten bij die nooit eerder in contact met mensen geweest waren, dus oppassen. Moeders haalden uit naar de honden om hun kalf te beschermen.  Stieren hadden onderling wat gedonder, de paarden bleven relaxed, zij waren gewend aan dit gedoe.
Uiteindelijk lukte t ons om de hele kudde in de omheining te krijgen. Toen moesten ze nog verdeeld worden in  groepen “ van dezelfde soort “. Een hele klus, zweten, zinderende hitte, maar genieten!
En weer smaakte t bier goed, de steak was mals en de sterke verhalen sterker dan ooit. De mannen waren tevreden, ik had promotie gemaakt van jillaroo naar ringer. De volgende stap zou stockman zijn hahaha. Ik ga zeker terug komen om te musteren tijdens mn volgende bezoek,dit is zo “mn ding”   Mel had na zn zoveelste biertje  nog zn eigen manier van promotie, thanks mate for giving us a hand and good compagnie. Your a beautiful girl Liz, the princess of Arranfield!

1. Marianne:
    29 april 2020
    Dit lijkt mij toch allemaal minstens zo leuk als rondtrekken! Misschien wel een blessing in disguise?
  2. Annette:
    9 mei 2020
    Geweldig, ik zag je voor me op Whisky!