door de ogen van Claude

11 september 2017 - Giverny, Frankrijk

IMG_1246

Monet aan ze(t). T `is maar hoe je het uitspreekt, en Hollandais òu en  Francais.

Al jaren staan de tuinen van Claude Monet in het Normanische dorpje Giverny op mn bucketlist.Deze Franse schilder woonde en stierf op deze prachtige plek op aarde in zn rose huis met groene luiken,omringd door glooiende heuvels . Hij had er n prachtige bloementuin aangelegd met de o zo bekende bekende vijver met waterlelies.

Onderweg naar het zuiden besloot ik n tussenstop te maken.Een middagje verbleef ik hier ,terwijl n najaarszonnetje voor wat warmte zorgde, in deze heerlijke omgeving. Die man wist wat schoonheid was...en wist t goed vast te leggen op t witte doek.

Impressionisme, de kunststroming halverwege de 19e eeuw bekend van o.a. Renoir, Degas en Cézanne.Later volgde van Gogh in deze rij.Het heeft me altijd geboeid, het leven en vastleggen van het hier en nu, het normale dagelijkse leven met al zn bekoringen.De tafereeltjes die deze meesters zo pakkend vast konden leggen met hun kwast en penseel.

IMG_1271

Genoten heb ik.Zelfs in september knalden de kleuren me tegemoet.Lopend over de grindpaadjes.,zo passend verwoord in de expositie die er in t museum voor impessionisme werd aangeboden...

Het was voor mij niet moeilijk om me voor te stellen hoe hier ruim 100 jaar geleden kunstenaars bijeen kwamen, om samen te schilderen, discussieren en het glas te heffen.De tijd heeft hier een beetje stil gestaan, Het verhaal leeft voort in de vele galleries en cafeetjes in de geest van Monet..Gelukkig was ik er buiten het seizoen en deelde  ik zijn dorp  en tuin met slechts een handjevolandere bezoekers.Zodat ik de pracht van kleuren echt op me in kon laten werken.Even een Impressionist kon zijn door de ogen van Claude

. IMG_1285