Les vendanges

6 oktober 2016 - Gruissan, Frankrijk

Het is donderdag en ik heb n dagje"vrij"..Het regent pijpenstelen en ik heb de auto gepakt om naar Gruissan te rijden. Het is middaguur en ik ben neergestreken in cafe la paix waar enkele locals voor de tv hangen. Er wordt gegokt,de paardenrennen eb bingo knallen van de tv schermen.Maar t geeft een bepaalde gezelligheid en ik geniet van n glas rosé en n bordje tapas. Geserveerd op n plastic wegwerpbordje...,het blijft Frankrijk en het gevoel voor sfeer is hier laat ik zeggen"anders".. Ik kijk terug op n paar héérlijke dagen in Fontjoncouse,waar ik een handje geholpen hen bij de druivenpluk,le vendange..Morgenvroeg werk ik nog mee,daarna trek ik weer door naar t noorden. Ik zou hier nog maanden rond kunnen zwerven,ik ben zwaar verliefd op t land,maar vanaf woensdag verruil ik mn zuidelijke outfit weer voor n wit uniform... Le vendange,ik was gewaarschuwd..zwaar werk,vieze kleren,open handen,rugpijn,koppijn,pijnlijke knieën,s avonds kapot..Sommige dingen gingen voor mij op,maar ik vond t GEWELDIG! Om 7uur meldde ik me bij Karen,om daar Miekette te treffen,de gepensioneerde plukster uit t dorp.Vervolgens drong hond Ruby zich bij ons in de auto,super enthousiast om méé op pad te gaan naar de velden. Hij kreeg n belletje aan zn riem,het veld was groot en hij n echte jachthond..Op de locatie troffen we Jean-Pierre (met de tractor met kar) én andere plukkers. 3 ervaren ,vrolijke kerels.We plukten in de ochtend 4uur en s middags na het déjeuner nóg 3uurtjes. Héérlijke om in de vrije natuur met mooi materiaal te werken,druiven zijn een prachtig gewas.!Zwaaren lastig soms,maar de omgeving compenseert véél..Voor mij een leuke ervaring,maar als bron van inkomsten keihard werken!Het hele jaar waren Karen en Jean-Pierre bezig om hun velden in zó n goéd mogelijke conditie te krijgen. Wanneer de dames(een wijngaard is vrouwelijk)vruchten gingen geven bleek pas hoe goéd ze het gewaard hadden..Karen sprak héél liefdevol over de vertroeteling van n oude dame die haar nu beloonde met prachtige trossen zoete druiven.Ik werd ingewijd in de kniptechniek en t werken in n ploeg. Sommige boeren oogsten machinaal,maar hier wordt nog authentiek met de hand geplukt. Met knippers en dragers.Het vereist wél wat coördinatie,niet iedereen is hier geschikt voor. Ik kwam er goéd vanaf voor n beginner,slechts één blaartje en één knip in mn vinger .Ik heb t héérlijke gevonden op t land ,lekker aards en met n beetje fantasie zelfs meditatief! Kijk vanaf nu anders naar n glas wijn. Wát n intensief proces gaat daaraan vooraf. Maar oh oh..wát n héérlijk product leveren Karen en Jean-Pierre! Ze schrijft als Nederlandse wijnboer in Frankrijk columns,heel leuk om te lezen (http://www.wijngekken.nl/2016/09/12/column-karen-haanstra-augustus-schroeiend-heet/).Je proeft de zinderende warmte van de Corbieres in hun wijnen en dát alleen al maakt het drinken ervan tot n feestje. Voor komede maanden zit ik gebakken,ik kom de winter wel door. Jean-Pierre heeft enkele jerrycans gevuld die de weg naar de cave op de Gauke Boelensstraat in Drachten weten te vinden..Bij élk glas zal ik een stukje herinnering innemen:-).Ik heb grote bewondering en respect waarmee véle wijnboeren keihard ploeteren om t hoofd boven water te houden. Toen ik vanochtde wijncave van Jean-Pierre passeerde en hem in de stromende regen bezig zag om de oogst door de machine te halen zag ik vermoeiend. Maar óók n grote passie voor deze bron van bestaan.In het dorp Fontjoncouse reden de karretjes volgeladen door de hoofdstraat. De véle halfverwildere zwerfkatten schoten álle kanten op,de zielige en schuwe zwerfhond liep doelloos rond en s avonds was het vanaf 22uur doodstil... Om nieuwe energie op te doen voor een lange werkdag... Les vendanges,een prachtige ervaring !

1. Karen haanstra:
    6 oktober 2016
    Kom op liesbeth, morgen nog 4 uurtjes meewerken 's ochtends, dan krijgen we de oogst misschien binnen. bedankt voor je hartverwarmend verhaal.