A la campagne

4 oktober 2016 - Fontjoncouse, Frankrijk

Terwijl ik dit schrijf zit ik aan n oude,houten keuken tafel in n naar frituurvet ruikende keuken met n glas wijn voor me. De raampjes kunnen niet ver open en de tl-verlichting is fel...Ik ben verkast naar Fontjoncouse in de Corbieres waar Karen woont en zij samen met Jean-Pierre een vignoble runt.Voldaan overdenk ik afgelopen dagen.Is het écht nog maar 1week geleden dat ik Montpellier uit reed om koers te zetten richting Cevennen? Het lijkt al weer een eeuwigheid geleden ..Toen ik Montpellier achter me zag verdwijnen,realiseerde ik me opeens weer dat ik me op de campagne toch véél beter op mn plek voel. Montpellier was prachtig,ik heb t er héérlijke gehad,maar t was tijd om verder te gaan.. Via Vezenobres(een prachtig en karakteristiek dorpje)wat bekend is vanwege zn vijgenteelt,ben ik aanbeland vlakbij Anduze. s Zomers is het hier één grote Nederlandse enclave,een toeristencircus,de campings aan de rivier zijn stampvol en de wegen druk.Het bamboebos en de stoomtrein tussen Anduze en sr.Jean,du Gard zijn grote publiekstrekkers. Nu lekker rustig,het gewone leven heeft zich hervat en een enkele toerist neemt nog de moeite..Op de camping ben ik vrijwel de enige. Het slaapt lekker in mn auto met de ramen open en t geruis van de rivier als slaapliedje. Vrijheid...mmmm..Ik heb n plekje gevonden tussen Anduze en st.Jean du Gard.de receptioniste trok haar wenkbrauw op toen ik zei maar 1nachtje te zullen blijven..Je suis desolé pour vous,c'ést tres beau ici zei ze met een veelbetekenende blik. En ze had gelijk,ik bleef wat langer. Ik heb me héérlijk aan de rivier teruggetrokken,genoten van t geluid van t kabbelende water en gepoedeld tussen de vissen. De inimienie forellen kusten mn tenen en het was goéd:-). Ik was even alleen op de wereld,maar na n tijdje zag ik verderop een schim tussen de rotsen bewegen. Toen ik terugklauterde over de rotspartijen werd ik nieuwsgierig gevolgd. De pezige en gebruinde local glimlachte brutaal en opende het gesprek door complimenten uit te delen over mn behendigheid over de stenen en mn Frans...maar voor ik t wist was ik verwikkeld in n politieke beschouwing van het land en dát was nou nét niet de bedoeling! Het is hier in Frankrijk héél belangrijk om te discussiëren,om een mening te vormen en die niet onder stoelen of banken te steken! Het wordt met de paplepel ingegoten,kinderen leren t op school. En Fransen kunnen het met véél overtuiging brengen..ze hebben t vaak zwaar...al hebben ze het goed..c'est la culture n'est ce pas ;-)? Ik voelde me nagekeken worden toen ik na n kwartiertje zwetsen weer richting mn kampeerstekje liep. Ach,n béétje klagen op zn Frans hééft óók wel zn charme..Mn reis ging de volgende dag via de markt in St.Jean du Gard naar Marianne die in de Cevennes woont. Een prachtig en ruig,bergachtig en bosrijk landschap,waar ik toch nog wist de weg kwijt te raken. Omdat ik even vergeten was dat de kortste weg hier soms de langste weg betekent. En dacht af te snijden...TomTom was de koers kwijt en ik presteerde het om over n afstandje van normaal 1,5uur de toeristische route te rijden van zón 5 uur...Ja,ik kan zeggen dat ik de Cevennen gezien heb!Marianne en ik hebben een paar heerlijke dagen gehad,ze sleepte me overal mee naar toe en ik heb genoten van dit dunbevolkte deel van Frankrijk. Tijdens de tangoles van Mariannedie ik vanaf de kant volgde werd ik opnieuw overvallen door melancholie...die prachtige muziek,de trage bewegingen van voeten die contact maken...Wát ben ik verliefd op dit land...Marianne nam me na een paar dagen mee naar de Ardeche,waar zij 2alleraardigste vrienden had die in n voormalige zijderupskwekerij wonen.Terwijl de bewoners een paar dagen weg waren en wij op hond Bo en kat Toer pasten,konden we genieten van een volle koelkast en n knapperend houtvuur. En nú zit ik hier dus. Via de gorges d'Ardeche ben ik hierheen gereden. Om hartelijk ontvangen te worden door Karen met n fles heerlijke zelfgemaakte wijn. Ik ga hun een paar dagen helpen met de druivenpluk,het is druk,érg druk.Binnen 16dagen moet de oogst binnen zijn,dát betekent doorploeteren! Ik ga t ervaren,heb dat werk nooit eerder gedaan,maar ben voorbereid op rugpijn en kapotte vingers..morgenvroeg 7uur moet ik present zijn,dán gaan we los. Na een halve fles besluit ik dat t wel welletjes is en zoek mn bed op,morgenvroeg 6.15 gaat de wekker af! Ik lijk wel gek om op vakantie te gaan werken maar ik heb er zin in, donc moi je vais dormir et me preparer pour le vendange !

1. Niels:
    4 oktober 2016
    Prachtige omgeving, helemaal op je plek daar :)

Succes met het plukken morgen!
  2. Margreet:
    4 oktober 2016
    Echt vakantie! En wat een mooie foto's weer. Succes met de druivenpluk!
  3. Paula:
    4 oktober 2016
    Prachtige omgeving zoals jij het beschrijft. Ben benieuwd naar je druiven pluk baan. Zet hem op. Groet Paula
  4. OzzieJohn:
    4 oktober 2016
    Wat een verhalen weer en spannend om te volgen, heerlijk zoals jij kan genieten.
    Enjoy your time. Be careful and save travels, X
  5. E. Hoorn:
    7 oktober 2016
    sterkte met de druivenpluk;geweldig wat je allemaal beleeefd en dat alesaltijd goed gaat. groetjes van elly en mij.