Buen Camino!

2 april 2022 - Santiago de Compostela, Spanje

Buenos dias. Buen Camino !

Wat heb ik dat afgelopen dagen vaak gehoord. Wat ruim 3 jaar geleden  begon in St.Jacobiparochie, eindigde gisteren in Santiago de Compostela. Petra en ik zouden in ieder geval heel Nederland doorkruisen en in Spanje  minstens de laatste 100km tot Santiago de C.lopen. En dat deden we.

Wat ruim 3 jaar geleden  begon in St.Jacobiparochie, eindigde gisteren in Santiago de Compostela. Petra en ik zouden in ieder geval heel Nederland doorkruisen en in Spanje  minstens de laatste 100km tot Santiago de C.lopen. En dat deden we. Na bijna 600km Jabikspaad/Pieterpad te hebben gelopen in etappes van 1 tot enkele dagen kwamen we in mei 2021 aan in Maastricht.

Begin april ,een paar dagen geleden dus,vlogen we naar Vigo om vervolgens vanaf Tui onze Camino Portugues, variante Espiritual te beginnen . Zo’n 160km traden we in de voetsporen van vele pelgrims die ons voorgegaan waren.

De reis begon gelijk met hindernissen. Op Schiphol kwam t vliegtuig wat ons naar Madrid moest brengen veel te laat aan. Snel boarden. ..Helaas zaten we met z’n allen in dat vliegtuig opnieuw een hele tijd te wachten. Vreemde ,schurende geluiden gaven de nodige twijfels. Technische problemen…

Uiteindelijk vertrokken we dus met veel vertraging. Om vervolgens de aansluiting in Madrid te missen. Waar ook onze bagage niet afgeleverd was..En we een nieuwe vlucht naar Tui probeerden te boeken..waar we er achter kwamen dat veel Spanjaarden, zelfs op t vliegveld, amper Engels spreken. Waar we in de rij met andere gedupeerden Fries hoorden spreken, zowaar 1 uit Drachten. Het omzetten lukte met de nodige obstakels en moeite,zowaar n echte Camino.

Als tegemoetkoming voor t ongemak bood Iberia n broodje Iberico ham aan. De nodige bakken Spaanse koffie gingen er goed in. Toen we na uren wachten eindelijk samen met opgefokte medepassagiers dachten te boarden naar Tui,werden we  uit de rij geplukt en moesten we sneu in n hoekje wachten. N Spaanse verklaring,druk en zenuwachtig gedoe. Onze zitplaatsen werden blijkbaar omgeruild. Maar oké, uiteindelijk vertrokken we toch en kwamen we om 22u ,5 uren later dan gepland, aan op t vliegveld in Vigo.

Onze bagage rolde deze keer gelukkig wel over de band en taxi Ruben bracht ons naar de albergue in Tui. We werden hartelijk onthaald door een drukke,Spaans sprekende dame. Ze wilde ons iets duidelijk maken, de kamer kon omgeruild worden naar een betere,maar er moest eerst nog iets gebeuren We begrepen elkaar echt niet, we waren er na een dag reizen ook behoorlijk klaar mee…De hele actie heeft bijna n half uur geduurd, Google translate werd erbij gehaald en uiteindelijk viel t kwartje. Pffff, een betere kamer voor hetzelfde geld,  niet betalen aan Booking.com maar direct aan haar. Eerst de kamer annuleren via internet anders klopte t systeem niet en plots huppekee: waren we waren eruit.

Aangekomen in Tui, n heerlijke kamer ,uitzicht en omgeving onbekend maar ongetwijfeld mooi. Alle ingrediënten om na een valse start de dag erna vol hernieuwde energie te beginnen.