Arnhemlandhttp://aws.reislogger.nl/liesbethschmeits/foto/1453215-s.jpg

14 oktober 2014 - Daly Waters, Australië

IMG_1321           IMG_1446

Arnhemland

Vanochtend om half 7 wakker geworden en vervolgens weer ingedut....Oeps, 7.15 schoot ik wakker en moest me alsnog haasten...bekend patroon herhaalt zich hier ook...Ik blijf n probleem met (op) tijd komen hebben..

Racen om om 8.30 in Jabiru te zijn om me daar bij de groep te voegen van Lord Kakadu Safaris..Ik bleek er al voor hun te zijn ! No worries !

Busje vol toeristen en 1 reisleider, Fransen, Denen, Aussies, 2 die in Nederland hebben gewoond en ik ..G`day fellows !

Waren we nog geen 5 minuten onderweg..viel t me opeens op dat al die lui stevige wandelschoenen aan hadden..en ik..hum..mn slippertjes...in alle haast niet meer aan gedacht..no worries...

We reden naar ...en ondertussen vertelde Aaron van alles over het gebied, cultuur en de natuur.Veel verhalen over crocs die mensen aangevallen en opgegeten hebben...Het stikt er hier van in alle waterplassen...In de wet season lopen sommige gebieden wel tot 2 m onder water..grote swamps worden het dan, stikvol saulties (klinkt lief, maar zijn levensgevaarlijke zoutwatercocs).

We hebben de rivier overgestoken ,door het water gereden omringd door loerende ogen...en kwamen toen in Arnhemland.

In Oenpelli een kunstatelier bekeken en zijn toen met een black man (white man en black man,dat is hier de gewoonte zonder racistische reacties op te roepen) een grote rots opgeklommen.

Jeetje, die rots zat werkelijk stikvol tekeningen in allerlei galleries...this was only 20.000 years ago....

IMG_1375  IMG_1384  IMG_1388

Onze gids vertelde bij elke tekening hetzelfde : they take kangaroo blood, take it into the water , put some oker and put it on the stone.., take a picture..you`re welcome..;-)The people lived under the rocks, they made a fire..this was only 20.000 years ago..

.IMG_1449  IMG_1465

Op t laatst werd de groep er wat giegelig van :-) Bloedserieus deed hij zn werk, heftig zwetend en met n typische Aboriginal lucht om zich heen..

It was AMAZING !!

IMG_1397   IMG_1409  IMG_1429

Prachtige ervaring, s`middags heerlijke lunch gehad,bovenop een rotsrichel, mooie vergezichten,en nog een beetje rondgescharreld in hun kunstatelier/shop.

Veel mannen enkele vrouwen, bijzondere koppen en lijven..Heel fotogeniek door hun rommelige en groffe bouw..verwilderd haar,soms wat blonde of rode lokken..dunne beentjes met extreem ronde torso`s soms..of broodmager..

IMG_1330  IMG_1342  IMG_1467

En 2 hele mooie kinderen..waarvan er 1 een brutaaltje was.Ach, kinderen zijn gewoon overal hetzelfde en vooral zichzelf...

IMG_1422  IMG_1469  IMG_1334

En ik.., ik voelde me ongemakkelijk bij het maken van foto`s..vroeg het aan de gids hoe ze dat vonden en vroeg toestemming aan de mensen zelf..Maar vond het nog veel fijner om gewoon een praatje met ze aan te knopen, om hun kunst te waarderen en naar de techniek te vragen ...en de hond te aaien en naar zn naam te vragen..

IMG_1380  IMG_1367

De mensen hier leven anders..verwachten minder en zijn in het moment...Hechten geen waarde aan nieuw huizen (die er gebouwd zij na de laatste cycloon)en leven t liefst in de open lucht..Kan ik me alles bij voorstellen in dit klimaat..

Wat me opviel is de enorme rotzooi die er zwerft rond de huizen, allerlei afval en rondcircelende roofvogels ..betekent vaak niet veel goeds..

Ach..de mensen leven hier anders, maar dat betekent niet dat het minder is..

Er is een enorme kloof in cultuur en besef van gezondheid/prioriteiten...Vele Arboriginals in de steden zwerven doelloos rond , zijn van hun pad afgeraakt en geven hun geld uit aan dure drank, goedkope benzine om te snuiven en fastfood..

Men heeft hier in Arnhemland een begin mee gemaakt met stuk begeleiding van dit bijzondere volk..met hun enorme historie..Om de bewoners te ondersteunen in een beter bestaan..zonder alcohol en drugs..met werk..en behoud van hun eigenwaarde.

Toen we de rivier overstaken die de toegang naar Arnhemland geeft, nam ik afscheid van een stuk oorsprong.. andere wereld....dreamtime....enorm rijk aan historie..geesten..verhalen..Geen geschrift,maar overdracht via rotstekeningen..this was only 20.000 years ago....;-)

Ik voelde me een beetje vreemd en erg blank met mn camera...wetend dat ik van `n andere wereld kom en velen van deze bewoners nooit verder zullen komen dan tot de grens van de rivier..de grens tussen Arnhemland en “de andere wereld”bewaakt door de vele crocs..

IMG_1474

En u sta ik op n bushcamping in Merl,vlakbij de Alligator river.Het is stil,de hitte zindert na en de aarde komt tot rust... Morgen wil ik een wandeling langs de rivier maken en de zon zien ondergaan vanaf de UBIRR rock....Het is een magische omgeving hier...

IMG_1348                 IMG_1339

IMG_1335          IMG_1346    IMG_1351

1. Karen haanstra:
    16 oktober 2014
    hoi liesbeth,

mooie fotos, maar er zit geen verhaal bij, klopt dat?

groeten,

wijnboerin
  2. Marianne:
    16 oktober 2014
    Lieve Liz, je hebt vast zoveel te doen en te zien, dat je niet aan schrijven toekomt. Dat is een goed teken! De foto's spreken voor zich. Bonne continuation!
  3. Paula:
    18 oktober 2014
    Hoi Lies ik ben nieuwsgierig naar het verhaal achter deze foto's. Zo authentiek! Was je even op bezoek bij de Aboriginals?
    Groetjes Paula