All ( over the top) in control

5 maart 2020 - Ceduna, Australië

De Eyre highway strekt zich uit tussen Norseman in West Australië en Port Augusta in Zuid Australië. Het is de enige verbindingsweg tussen het zuidwesten  en zuidoosten. Het is remote area ,met als topper de Nullarbor plain. Nullarbor..dat betekent boomloos. Ik had deze route al lang op mn verlanglijstje staan. Ondanks dat ik n sociaal wezen ben,hou van stilte en weidsheid. Outback, desert en misschien ook de Nullarbor plain… ik wilde het ervaren en dat heb ik !
 Zo n 6 weken geleden was deze route nog 11 dagen afgesloten vanwege een bushfire . Hordes vrachtwagens en campers vertoefden bij Norseman aan de kant van de weg. De bbq draaide overuren en er werd vrolijk cricket gespeeld langs de weg. No worries..
Nu regende het..Een stevig contrast. Onderweg ook nog n harde ,koude wind. Ik heb er in totaal 3 dagen over gedaan om dit traject af te leggen om vervolgens  in Ceduna aan te komen.Was 5 dagen niet bereikbaar en dat voelde niet prettig te weten dat t thuisfront ongerust aan t worden was.. Voor mij voelde het ondanks geen  Wifi  absoluut niet onveilig.
Ik kwam onderweg aardig wat reizigers tegen, van allerlei pluimage. En ik maakte mn Lucky shot bij het  Nullarbor roadhouse. Een dingo scharrelde  wat rond bij het tankstation. Prachtig,maar  een wild beest, al ziet hij er niet zo uit.Dus met  rust laten!Toen ik n foto van t oude tankstation wilde maken stond hij plots als n model te poseren  Vogue, like Madonna :strike a pose!
Onderweg prachtige kustlijnen te zien. De Nullarbor was boomloos  ,maar veel minder kaal dan ik verwacht had. Er waren toch nog aardig wat bosjes. Ik had met verschillende reizigers gesproken,allerlei tips gekregen en het leek wel alsof ik een ontbering tegemoet ging.Gewapend met n jerrycan met 10l fuel,  5 l motorolie en 20l water was ik klaar om deze toch te volbrengen.Het bleek echter volledig overbodig te zijn hahaha. Eigenlijk wist ik dat al wel. Dit lange traject was ooit eindeloos…maar inmiddels is er om de maximaal 250km een tankstation. Maar oke,  you never know.. Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid, mijn auto is vooralsnog n tijdje selfsupporting.
In Ceduna verbleef ik op n goedkoop caravanpark. Het zag er niet uit, maar er was zowaar WiFi. Contact met overseas was weer mogelijk. Ik trof er n stel jonge Fransen,  die zijn hier sowieso erg veel. Heerlijk om met hun te kunnen spreken in hun taal. Ik onderhield mn skills zo ook n beetje.
De komende dagen zullen in t teken van de kust en  zee staan. Het stikt hier van de prachtige en rustige stranden. Ik ga mn grenzen weer verleggen, in Baird bay ga ik zwemmen met zeeleeuwen en dolfijnen. Mn nieuwsgierigheid overwint, ik ben nl helemaal geen held in buitenwater. En zeker niet in een zee, waar ook haaien zijn..Een paar honderd km verderop is de film Jaws opgenomen…aágghhh.
Maar oké,  wil ik het ervaren, dan geen paniekvoetbal. Ff  flink zijn. Of zoals ze hier zeggen: be a  tough cooky. Eerlijkheidshalve heb ik de nacht voor de zwempartij hele akelige dromen gehad over allerlei engs onder de waterspiegel. Gezien ik dit nu kan schrijven was t het echt maar n droom… En de meeste dromen zijn…Precies!